Kategorie
Wiedza

Obowiązek e-doręczeń dla przedsiębiorców.

W dzisiejszym wpisie przypominamy o zmianach dotyczących e-doręczeń, które 1 stycznia 2025 roku weszły w życie a dotyczą przedsiębiorców wpisanych do KRS i CEDG.

E-doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru niesie za sobą obowiązek posiadania przez wybrane podmioty adresu do doręczeń elektronicznych.

Poniżej przedstawiamy harmonogram obowiązku posiadania takiego adresu przez przedsiębiorców:

1 stycznia 2025 r.  – przedsiębiorcy, którzy od 1 stycznia 2025 r. rejestrują działalność gospodarczą w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) lub w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEDG).

1 kwietnia 2025 r.  – przedsiębiorcy, którzy przed 1 stycznia 2025 r. mieli już zarejestrowaną działalność gospodarczą w KRS.

1 lipca 2025 r.  – przedsiębiorcy, którzy przed 1 stycznia 2025 r. mieli zarejestrowaną działalność w CEDG ale złożą wniosek o aktualizację wpisu.

1 października 2026 r. – Przedsiębiorcy, którzy przed 1 stycznia 2025 roku mieli już zarejestrowaną działalność gospodarczą w CEDG a po 1 stycznia 2025 r. nie dokonywali aktualizacji wpisu.

Przypominamy, że adres do doręczeń elektronicznych można założyć na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji:https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-adres-do-e-doreczen-u-publicznego-dostawcy-uslugi-e-doreczenhttps://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-adres-do-e-doreczen-u-publicznego-dostawcy-uslugi-e-doreczen

Kategorie
Wiedza

Dzisiaj kontynuacja e-doręczeń. Otrzymaliśmy pytania co do podstawowych elementów i funkcji e-doręczenia. Dzisiaj odpowiemy na część z nich.

Czym są e-Doręczenia?

To elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.

Czy e-Doręczenia mają takie same znaczenie prawne jak tradycyjna przesyłka polecona?

TAK, ale nie wszystkie podmioty są od razu zobowiązane z nich korzystać.  Przykładowo sądy mają taki obowiązek od 1 października 2029 r

Co to jest adres do ADE?

To adres doręczeń elektronicznych (ADE), który jest nadawany każdemu podmiotowi po założeniu tak zwanej skrzynki do e-doręczeń. Zostaje od automatycznie zamieszczony w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE).

Czy osoba fizyczna może założyć adres do doręczeń elektronicznych?

Tak, jak najbardziej ale nie ma takiego obowiązku. Wyjątek stanowią osoby wykonujące zawody zaufania publicznego.

Kto ma wgląd do bazy adresów elektronicznych?

Adresy podmiotów publicznych i przedsiębiorców są dostępne dla wszystkich.

Kto może zobaczyć dane osób fizycznych w bazie adresów elektronicznych?

Tylko podmioty publiczne.

Gdzie mogę założyć adres do doręczeń elektronicznych?

Tutaj: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-adres-do-e-doreczen-u-publicznego-dostawcy-uslugi-e-doreczen

Kategorie
Aktualności

Czy wiesz, że wraz z Nowym Rokiem weszły w życie przepisy dotyczące e-doręczeń dla grupy podmiotów publicznych oraz niepublicznych?

Przykładowe podmioty, objęte obowiązkiem to:

– zawody zaufania publicznego,

– urzędy,

– szkoły,

– szpitale,

– spółki komunalne,

– Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze,

– Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,

– Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego: adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza.

– Podmioty niepubliczne rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).

– Podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG).

Istnieje możliwość odstąpienia od tego obowiązku ale tylko w wyjątkowych przypadkach została wprowadzona grudniową nowelizacją, co jednak będzie możliwe tylko do końca 2025 r.

Więcej informacji wkrótce na naszej stronie internetowej.

Kategorie
Aktualności

Życzymy Wam radosnych Świąt Bożego Narodzenia!

Zapomnijmy na chwilę o codzienności i spędźmy te Święta w taki sposób w jaki każdy z nas potrzebuje.

Wesołych Świąt!

Kategorie
Aktualności

Sukces przed Krajową Izbą Odwoławczą!

Sukces przed Krajową Izbą Odwoławczą!

Mieliśmy okazję reprezentować Zamawiającego w sprawie, w której rozstrzygano niezwykle istotne w praktyce zagadnienie dotyczące momentu i zakresu wnoszenia odwołania w postępowaniach o zamówienia publiczne. Kluczowe było ustalenie, czy uczestnik postępowania powinien czekać z zaskarżeniem na odrzucenie swojej oferty lub wybór innej oferty, czy też zaskarżyć wcześniejsze czynności Zamawiającego, jeśli mogły mieć wpływ na jego sytuację. W tej konkretnej sprawie spór dotyczył unieważnienia wezwania do wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz ustalenia, czy i kiedy naruszony został interes uczestnika postępowania.

Nasza Kancelaria skutecznie argumentowała, że odwołujący posiadał wiedzę o czynnościach Zamawiającego dużo wcześniej, co oznaczało, że mógł wnieść odwołanie wcześniej niż to uczynił.

Krajowa Izba Odwoławcza w pełni podzieliła nasze stanowisko, uznając odwołanie za spóźnione. Podkreślono, że odwołujący doznał realnej, a nie hipotetycznej szkody już w momencie unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz pierwotnego wezwania do złożenia wyjaśnień. Tym samym uznano, że późniejsze przedstawianie zarzutów w dacie wyboru najkorzystniejszej oferty było nieuzasadnione, co skutkowało odrzuceniem odwołania w części jako wniesionego po terminie.

Dzięki tej decyzji nasz klient odniósł sukces, a my mieliśmy okazję przyczynić się do kształtowania praktyki w tej istotnej kwestii proceduralnej. Dziękujemy za zaufanie i z radością dzielimy się tym osiągnięciem!

Sprawę prowadzili radca prawny Piotr Loretański oraz radca prawny Żaneta Gościej

sygn. akt KIO 1096/24.

Kategorie
Aktualności

Nasze spotkanie świąteczne

Czy mieliście już spotkanie świąteczne w pracy? 🙂

My zaliczamy nasze do bardzo udanych.

Motywy przewodnie naszej wigilii firmowej były następujące:

1. nie zmuszaj nikogo do picia trunków, których nie chce pić;

2. nie nalegaj na pozowanie do zdjęć 🙂

Wesołych Świąt!

Kategorie
Aktualności Wiedza

Ministerstwo Rozwoju i Technologii chce dać starostom więcej czasu na cyfryzację map zasadniczych

7 października 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów, ukazał się Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Projekt ustawy odpowiada na potrzeby starostów oraz inwestorów. Obecnie bowiem na podstawie nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym starostwa do dnia 31 grudnia 2024 r. mogą prowadzić mapy zasadnicze w postaci wektorowej lub w postaci rastrowej uzupełnianej danymi wektorowymi. Mapy te stanowią podstawę pracy projektantów.

Z informacji uzyskanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii starostwa potrzebują znacznie więcej czasu na zamianę map zasadniczych na cyfrowe i jeżeli nie stworzą odpowiedniej bazy danych, nie będą miały podstawy prawnej do prowadzenia mapy zasadniczej w formie analogowej. Bez map zaś nie można projektować inwestycji.  

Termin ma więc zostać przesunięty do końca 2027 roku.

Kategorie
Aktualności

Dziękujemy za zaproszenie!

Październik w pełni a my chętnie wracamy jeszcze do wrześniowych wrażeń.

13 września mieliśmy przyjemność uczestniczyć w 10-leciu naszego Klienta YPERO.

YPERO S.A. to przedsiębiorstwo budowlane, działające na rynku B2B jako Generalny Wykonawca.

Wydarzenie odbyło się w hotelu Andersia i zostało uświetnione występami artystów oraz podsumowaniem osiągnięć firmy z ostatnich 10 lat. Przy okazji dowiedzieliśmy się skąd wzięła się nazwa firmy, co pracownicy myślą o swoich szefach 🙂 a także mogliśmy przypomnieć sobie kluczowe inwestycje realizowane przez YPERO.

Dziękujemy za zaproszenie!

Autorem zdjęcia jest pan Tomasz Frąk.

Kategorie
Aktualności

W dniu 27 września 2024 r. partner naszej kancelarii radca prawny Piotr Loretański uczestniczył w konferencji dotyczącej spółdzielni energetycznych, zorganizowanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

W programie konferencji znalazły się eksperckie wystąpienia, w tym:

– Adaptacja do zmian klimatu i transformacja energetyczna;

– Nowoczesne zarządzanie zieloną energią;

– Rola biogazowni komunalnych w gospodarce odpadami;

– Przeszkody prawne i regulacyjne przy zakładaniu spółdzielni energetycznych.

Kategorie
Aktualności

Życzymy Państwu radości i spokoju na Święta Wielkanocne!

Życzymy Państwu radości i spokoju na Święta Wielkanocne!
We wish you joy and peace for Easter!